Viimeinen viikko käynnissä. Valtavasti viilattavaa, teknistä säätöä ja pientä korjattavaa. Mutta aikaa on vielä viisi päivää. Siinä ajassa ehtii vaikka mitä.
Tässä vaiheessa pitää vain uskoa siihen, että valittu tie on oikea. Että enää kyse on tosiaan vain pienestä korjaamisesta. Että kaikkea ei kannata enää muuttaa. Tulee helposti astuttua siihen harhaan, että kaikki uusi on kiinnostavaa ja vanha jo liian monesti nähty.
Olen nyt kolme kuukautta tehnyt töitä lähinnä näyttelijöiden kanssa, olemme voineet rauhassa tutkia ja työstää. Nyt kaikki muuttuu, mukaan on tullut myös lavastus ja puvustus, pian valo ja äänikin löytää muotonsa.
Yhtäkkiä ohjaajana huomio onkin kiinnitettävä laajempaan kokonaisuuteen. Muutos on valtava, pitää kääntää omaa perspektiiviä kauemmaksi, nähdä enemmän, katsoa toisin. Ja luottaa valittuun tiehen, sekä siihen, että minua tarvitaan aina vaan vähemmän ja vähemmän. Odotan irtipäästämistä jo, vaikka toisaalta tekisi mieli takertua. Onneksi on konkreettinen deadline, ensi lauantaina oma osuuteni on aikalailla ohi, muut jatkavat.
Siihen asti vielä viilataan ja korjataan.
sunnuntai 27. helmikuuta 2011
perjantai 25. helmikuuta 2011
Muutamia kuvia maistiaisiksi
Reilu viikko Woyzeckin ensi-iltaan. Hommaa riittää. Tässä muutamia ennakkokuvia, olkaapa hyvät! Kuvaaja Meri Kailanto.
Woyzeck (Harri Kailanto) ja Tohtori (Nestori Välitalo)
Woyzeck (Harri Kailanto) ja Andrea (Karoliina Ailasmaa)
Marie (Kirsi Vattulainen) ja Woyzeck (Harri Kailanto)
Aliupseeri (Jani Hämäläinen) ja Rykmentinrumpali (Antti Kankainen)
Marie (Kirsi Vattulainen)
lauantai 12. helmikuuta 2011
Sisäinen kate
Kolme viikkoa ensi-iltaan. Työn alla ilmaisun puhdistaminen. Rankkaa ja työlästä kaikille, niin näyttelijöille kuin ohjaajallekin. Kuoritaan esiin olennainen, tuodaan ajatukset sisältä ulospäin, kalibroidaan ilmaisu sopivalle tasolle. Johtolauseena (apusilmiltä viikko sitten saatu ja heti omaksi omittu) sisäinen kate.
Reilun viikon päästä aloitetaan läpimenoputki, mutta sinnekin on vielä varattu aikaa kohtausharjoituksille tarpeen mukaan. Pian päästään myös ulkoisten puitteiden kanssa eteenpäin, mukaan tulee valo, ääni, lavastus, puvustus, joita tähän mennessä on suurimmaksi osaksi voitu vain kuvitella. En malta odottaa, toisaalta haluaisin jo pikakelata loppuun, silti toisaalta takertua tähän vaiheeseen. Isoja ratkaisuja edelleen tehtävänä, omien virheiden tunnistamista ja niiden korjaamista, nyt kun vielä on mahdollisuus.
Silti, edelleen hyvä hyrinä, ei pelkoa tai epätoivoa, vaan vahvaa luottamusta!
Reilun viikon päästä aloitetaan läpimenoputki, mutta sinnekin on vielä varattu aikaa kohtausharjoituksille tarpeen mukaan. Pian päästään myös ulkoisten puitteiden kanssa eteenpäin, mukaan tulee valo, ääni, lavastus, puvustus, joita tähän mennessä on suurimmaksi osaksi voitu vain kuvitella. En malta odottaa, toisaalta haluaisin jo pikakelata loppuun, silti toisaalta takertua tähän vaiheeseen. Isoja ratkaisuja edelleen tehtävänä, omien virheiden tunnistamista ja niiden korjaamista, nyt kun vielä on mahdollisuus.
Silti, edelleen hyvä hyrinä, ei pelkoa tai epätoivoa, vaan vahvaa luottamusta!
maanantai 31. tammikuuta 2011
Konkreettisista asioista
Tammikuu hurahti! Töitä on tehty tosissamme, nyt kun on siirrytty vaiheeseen hinkkaus-ja-niuhotus. Jos olen laskenut oikein, ollaan nyt neljännellä kierroksella. Hiotaan jo välillä ihan yksityiskohtiakin, vaikka edelleen on tarvetta pohtia myös tekstin tasoja. Ei nuoriherra Büchner jälkeensä mitään helppoa tekstiä jättänyt. Vertauskuvat vaativat avaamista, ettei niistä tule vain sanahelinää, vaikka Eeva-Liisa Mannerin käännös onkin kovin kaunis.
Ohjaajana alan kipeästi kaivata jo konkreettisia asioita, kuten lavastusta, puvustusta, valoja, ääniä, joita toki putoilee koko ajan pikkuhiljaa mukaan, mutta monia asioita täytyy vielä kuvitella.
Ensi-iltaan on nyt viitisen viikkoa. Hurjan paljon, mutta ihan hirmuisen vähän. Riippuu katselukulmasta. Hätäpäivää meillä ei ole. On hienoa, että kasaan on saatu sellainen työryhmä, joka osaa ja jaksaa. Ei toki aina, joskus väsymys iskee itse kuhunkin ja se purkautuu eri tavoilla. Toistaiseksi kuitenkin väsymystä on lähinnä purettu nauramalla. Huonon huumorin alhainen taso korreloi näyttämötapahtumien ahdistavuuden kanssa. Ja mieluummin näin, kuin että harjoitusten jälkeen kukin menisi kotiin yksin angsteilemaan.
Tuotannollista ahdistusta helpottaa tänään saatu tieto Pirkanmaan taidetoimikunnan avustuksesta. Se, yhdessä aikaisemmin TNL:ltä saadun avustuksen kanssa, mahdollistaa tämän tekemisen. Vaikka ihmiset antavat panoksensa ilman rahaa, sitä tarvitaan seiniin, oviin, lattioihin ja vaikka mihin muuhun... Kiitos siis!
Ohjaajana alan kipeästi kaivata jo konkreettisia asioita, kuten lavastusta, puvustusta, valoja, ääniä, joita toki putoilee koko ajan pikkuhiljaa mukaan, mutta monia asioita täytyy vielä kuvitella.
Ensi-iltaan on nyt viitisen viikkoa. Hurjan paljon, mutta ihan hirmuisen vähän. Riippuu katselukulmasta. Hätäpäivää meillä ei ole. On hienoa, että kasaan on saatu sellainen työryhmä, joka osaa ja jaksaa. Ei toki aina, joskus väsymys iskee itse kuhunkin ja se purkautuu eri tavoilla. Toistaiseksi kuitenkin väsymystä on lähinnä purettu nauramalla. Huonon huumorin alhainen taso korreloi näyttämötapahtumien ahdistavuuden kanssa. Ja mieluummin näin, kuin että harjoitusten jälkeen kukin menisi kotiin yksin angsteilemaan.
Tuotannollista ahdistusta helpottaa tänään saatu tieto Pirkanmaan taidetoimikunnan avustuksesta. Se, yhdessä aikaisemmin TNL:ltä saadun avustuksen kanssa, mahdollistaa tämän tekemisen. Vaikka ihmiset antavat panoksensa ilman rahaa, sitä tarvitaan seiniin, oviin, lattioihin ja vaikka mihin muuhun... Kiitos siis!
maanantai 10. tammikuuta 2011
Toisen kierroksen jälkeen
Toinen kierros on käyty, tänään katsoimme läpimenossa, mitä siitä on jäänyt käteen. Oli sentään aika paljon, paljon toki vielä unohtuikin. En näihin alkuvaiheen läpimenoihin lataa vielä kauheasti paineita tai odotuksia ja toivon, ettei muukaan porukka lataa. Ennemminkin ne ovat työkaluja minulle, auttavat näkemään kokonaisuutta. Muistiinpanoissanikin tänään valtaosa merkinnöistä oli huomioita itselleni, ei palautetta muille.
Tätä näytelmää harjoitellaan vahvasti syklisesti, läpimenoja on usein. Koska kohtaukset ovat varsin lyhyitä, vaikka niissä ehtiikin tapahtua paljon, tuntuu mielekkäältä harjoitella niitä kerrallaan säästäväisesti. Eteenpäin päästään tälläkin tavalla. Pidän myös tärkeänä, että harjoituksissa on aikaa pysähtyä miettimään, puhumaan. Tärkeää on myös keskeneräisyyden sietäminen, se, että malttaa jättää jonkun kohtauksen käsistään odottamaan seuraavaa kertaa. Ja vielä on kohtauksia, joita on hädintuskin edes hipaistu vielä.
Kolmannelle kierrokselle siis, mars!
Tätä näytelmää harjoitellaan vahvasti syklisesti, läpimenoja on usein. Koska kohtaukset ovat varsin lyhyitä, vaikka niissä ehtiikin tapahtua paljon, tuntuu mielekkäältä harjoitella niitä kerrallaan säästäväisesti. Eteenpäin päästään tälläkin tavalla. Pidän myös tärkeänä, että harjoituksissa on aikaa pysähtyä miettimään, puhumaan. Tärkeää on myös keskeneräisyyden sietäminen, se, että malttaa jättää jonkun kohtauksen käsistään odottamaan seuraavaa kertaa. Ja vielä on kohtauksia, joita on hädintuskin edes hipaistu vielä.
Kolmannelle kierrokselle siis, mars!
lauantai 8. tammikuuta 2011
Hyvä murha, kaunis murha...
Tänään teimme harjoituksissa murhan. Monta kertaa. Hyvä ja kaunis siitä tuli, ihan niinkuin pitääkin, mutta huh, että oli raskasta. Ohjaajana kestän melko hyvin lavalle itse luomani väkivallan ja muut ikävät asiat, pystyn tarttumaan niihin analyyttisesti, ennemmin koreografisesti kuin tunteellisesti. Tämä murha sen sijaan... Huomaan, että siitä on vaikea edes kirjoittaa. Mutta toisaalta, ehkäpä se on inhimillisyyden merkki, että tuntuu pahalta, kun miettii, että mistä kohtaa sen terän kannattaisi mennä!
sunnuntai 19. joulukuuta 2010
Tämän vuoden osalta ohi
Kauden viimeiset harjoitukset tänään takana. Eihän tässä ehdittykään kuin parisen viikkoa puristaa, vähän pintaa raapaista ja laittaa asioita korvan taakse. Ohjaajalla monen monta pulmaa ratkottavana, mutta mikään ei tunnu mahdottomalta. Ensi vuonna vielä kaksi kuukautta aikaa, ei liikaa eikä liian vähän, uskoisin.
Hyvä pohjavire, vahva luottamus. Tästä on helppo lähteä joulun viettoon.
Palataan vuonna 2011 asian äärelle.
Hyvä pohjavire, vahva luottamus. Tästä on helppo lähteä joulun viettoon.
Palataan vuonna 2011 asian äärelle.
torstai 2. joulukuuta 2010
Alussa
Aloitamme tänään Tukkateatterissa Georg Bühnerin Woyzeck-näytelmän harjoitukset.
Ohjaajaa jännittää.
Omituista olisi, jos ei jännittäisi. Uuden aloittaminen on aina sellaista, mutta jännitys on hyvä asia. Pinnan alla hyrisee. Tämä on ensimmäinen kiistattomasti klassikkoteksti, johon tartun, klassikkokammosta on kuitenkin joskus hyvä päästää irti.
Woyzeck on siitä mielenkiintoinen näytelmä, että emme voi koskaan täysin tietää, millaiseksi Büchner sen tarkoitti. Hänen kuolemansa jälkeen löydetyt kohtaukset on laitettu tiettyyn järjestykseen, mutta kanonisoitua muotoa ei ole. Tämä antaa sovittajallekin vapaat kädet.
Olenkin ottanut paljon vapauksia tekstiä sovittaessani. Jo käytännön syistä yli neljäkymmentä roolia on tiivistetty yhteentoista, näyttelijöitä on yhdeksän. Olen myös muuttanut kohtausjärjestystä oman näkemykseni mukaiseksi, yhdistänyt joitakin roolihenkilöitä sekä lyhentänyt jo entuudestaan tiivistä tekstiä paikoin.
Maaliskuussa nähdään, kuinka paketti toimii. Näyttelijöiden lisäksi mukana on puolentusinaa muuta tekijää, suunnitelmia on tehty jo jonkin aikaa. Joukko on iso, tavoite on yhteinen.
Tästä se lähtee.
Ohjaajaa jännittää.
Omituista olisi, jos ei jännittäisi. Uuden aloittaminen on aina sellaista, mutta jännitys on hyvä asia. Pinnan alla hyrisee. Tämä on ensimmäinen kiistattomasti klassikkoteksti, johon tartun, klassikkokammosta on kuitenkin joskus hyvä päästää irti.
Woyzeck on siitä mielenkiintoinen näytelmä, että emme voi koskaan täysin tietää, millaiseksi Büchner sen tarkoitti. Hänen kuolemansa jälkeen löydetyt kohtaukset on laitettu tiettyyn järjestykseen, mutta kanonisoitua muotoa ei ole. Tämä antaa sovittajallekin vapaat kädet.
Olenkin ottanut paljon vapauksia tekstiä sovittaessani. Jo käytännön syistä yli neljäkymmentä roolia on tiivistetty yhteentoista, näyttelijöitä on yhdeksän. Olen myös muuttanut kohtausjärjestystä oman näkemykseni mukaiseksi, yhdistänyt joitakin roolihenkilöitä sekä lyhentänyt jo entuudestaan tiivistä tekstiä paikoin.
Maaliskuussa nähdään, kuinka paketti toimii. Näyttelijöiden lisäksi mukana on puolentusinaa muuta tekijää, suunnitelmia on tehty jo jonkin aikaa. Joukko on iso, tavoite on yhteinen.
Tästä se lähtee.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)